Scroll Top

طرز تهیه قیمه نخود یزدی

با طرز تهیه قیمه نخود، یکی از غذاهای محلی و خوشمزه یزد آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک قیمه متفاوت و لذیذ در خانه طبخ کنید.

خورش قیمه نخود یزدی، یک خورش خوشمزه و مشهور در نواحی مرکزی و جنوبی ایران، به‌خصوص در یزد است که مهم‌ترین وجه تمایز آن با قیمه کلاسیک این است که آن را به‌جای لپه با نخود می‌پزند. این خورش، طعم و مزه‌ای شبیه به آبگوشت دارد و معمولا از گوشت بز برای پخت آن، استفاده می‌شود. رنگ خورش قیمه نخود یزدی زعفرانی رنگ است و مزه آن واقعا لذیذ است.

قیمه نخود یزدی و طرز تهیه آن

۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی خردشده
۲۵۰ گرم نخود لپه‌شده
یک قاشق سوپ‌خوری روغن جامد یا کره
یک عدد پیاز متوسط پوست‌کنده و نگینی خردشده
یک قاشق غذاخوری پیاز سرخ‌شده
نصف قاشق چای‌خوری پودر هل سبز
نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین
۲ عدد لیمو امانی
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم
برنج پخته و سیب‌زمینی سرخ کرده برای سرو

مرحله اول:
آماده‌سازی نخود: از یک روز قبل، نخودها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورند. در این زمان، چند بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخود ها را در آبکش بریزید و پوست آن‌ها را بکنید و نخودها را نصف کنید. به این کار، دو لپه کردن گفته می‌شود.

مرحله دوم:
آماده‌سازی لیمو امانی: در لیمو امانی‌ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن‌ها را برای دو ساعت در یک کاسه در آب ولرم قرار دهید تا خیس بخورند.

مرحله سوم:
روغن را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبک، نرم و طلایی شوند. در ادامه گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و همراه با پیاز تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. فلفل سیاه و زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و عطر و رنگ آن به خورد گوشت برود.

مرحله چهارم:
نخودها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی همراه با گوشت تفت دهید. سه لیوان آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب خورش را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت و نخود برای دو ساعت بپزند.

مرحله پنجم:
پس از ۹۰ دقیقه، لیمو امانی و نمک را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

مرحله ششم:
در ۱۵ دقیقه آخر طبخ، پیاز از قبل سرخ‌شده را با پودر هل سبز، پودر دارچین و زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و به خورش اضافه کنید تا عطر آن به غذا اضافه شود.

مرحله هفتم:
خورش قیمه یزدی را با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کرده و با برنج سرو کنید.

Leave a comment